Нидерландец спечели кралския етап в Обиколката на Испания

Тимен Аренсман (Team DSM) достигна до брилянтна солова победа в етап 15 от Обиколката на Испания. 22-годишният нидерландец беше част от откъсването за деня, атакува на 7 километра преди финала, задмина намиращият се пред него до тогава Марк Солер (UAE Team Emirates) и се насочи към най-голямата победа в кариерата си.

Кралският етап в 77-то издание на “Вуелтата” оправда очакванията, тъй като на последното изкачване за деня – чудовищният “Hoya de la Mora”, се случиха значителни размествания за генералното класиране. Лидерът в състезанието Ремко Евенепул (Quick-Step Alpha Vinyl) загуби 15 секунди от своя най-пряк съперник Примож Роглич (Jumbo-Visma), но и двамата записаха пасив спрямо третия в подреждането Енрик Мас (Movistar). Услията на Аренсман го изкачиха до 8-ма позиция в генералното класиране, докато Хуан Аюсо (UAE Team Emirates) измести Карлос Родригес (Ineos Grenadiers) от четвъртото място.

Етап 15 стартира в град Мартос и финишира в курорта Сиера Невада на цели 2512 метра надморска височина. Макар и дълго едва 153 километра, трасето преминаваше през над 4000 метра положителна денивелация, а финалната височина “Hoya de la Mora” беше единствената от висша категория през тази година. Основният въпрос беше дали Ремко ще успее да се справи с високата надморска височина, особено след загубата на време от Роглич в предишния етап.

Стартът беше даден и започнаха вълни от атаки на колоездачи, които желаеха да се откъснат. Хю Карти (EF Education-EasyPost) и Роан Денис (Jumbo-Visma) бяха първите двама, които успешно се установиха пред основната група. Малко по-късно, към тях се присъдениха Винченцо Нибали (Astana Qazaqstan), Карл Фредрик Хаген (Israel–Premier Tech), Войчех Репа (Equipo Kern Pharma) и Луис Анхел Мате Euskaltel–Euskadi).

Междувременно в основната група се стигна до падане, Вилко Келдерман (Bora-Hansgrohe) докосна каплата си в друг велосипед и се озова на земята. Нидерландецът се изправяше бавно и внимателно опипвайки ключицата си, преди да се качи отново на своето колело. Той беше доста ожулен по цялото тяло, но продължи участието си. Осмата позиция в генералното класиране на колоездачът на “Bora” обаче, вече беше под въпрос.

Хаосът и суматохата по трасето продължиха, от “пелотона” не оставяха бегълците на ралзика повече от 20 секунди, а желаещите да преминат в предната група не спираха. Ричард Карапаз (Ineos Grenadiers) беше следващият, който атакува, Джай Хиндли (Bora-Hansgrohe) го последва и двамата се движеха между двете групи по трасето. Скоро обаче, към тях се присъдениха още над 20 колоездачи, които застигнаха бегълците и така се образува голямо откъсване.

Най-напред от бегълците в генералното класиране се намираше именно Аренсман, той изоставаше на 9’14” от Червената фланелка (за лидер в надпреварата) преди началото на този етап. Останалите по-изявени имена, които присъстваха отпред бяха Давид Де Ла Круз (Astana Qazaqstan), Марк Солер (UAE Team Emirates), Ригоберто Уран (EF Education–EasyPost), Луйс Мейнтийс (Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux), както и носителят на фланелката за най-добър катерач Джей Вайн (Alpecin–Deceuninck).

Мощният пробив от страна на откъсналите се състезатели създаде преднина от над пет минути, докато маршрутът се насочваше към Гранада и първата категоризирана височина за този ден “Alto del Purche”. По това време основната група се водеше от отборите на “Quick Step Alpha-Vinyl” и “Movistar”, но и двата тима не се бяха заели сериозно с догонването.

Уоусън Крадък (BikeExchange–Jayco) ускори, откъсна се от групата на бегълците и се понесе сам по изкачването от трета категория. Американецът спечели повече от минута по време на преодоляването на “Alto del Purche”, а преднината пред основната група беше минала над 6’30”, което накара голяма част от бегълците да започнат да мислят за етапната победа. Тогава от “Jumbo Visma” и “AG2R Citroen” излезнаха начело в “пелотона” и увеличиха скоростта.

Джей Вайн атакува от групата на бегълците в търсене на точки за Фланелката на сини точки (за най-добър катерач). Той застигна и изпревари Крадък точно преди върха, с което успя да спечели и максималният актив от точки, които се даваха на височината. Акцията на двамата не продължи дълго след височината и те бяха застигнали от оцелелите в голямата откъснала се група. Междувренно в “пелотона”, Примож Роглич имаше механичен проблем и на няколко пъти трябваше да се връща до сервизния автомобил на своя отбор. По това време, разликата между две групи по трасето беше около 4 минути.

Оставаха 22 километра до финала, когато колоездачите започнаха финалното и най-тежко изкачване до Сиера Невада. Марк Солер атакува веднага и се откъсна сам напред. От “Jumbo-Visma” повишиха скоростта значително и разпокъсаха групата на Червената фланелка на парчета. Скоро след тази унищожителна акция, “пелотонът” беше сведен до едва девет колоездачи, като сред тях липсваха имената на Жоао Алмейда (UAE Team Emirates) и Карлос Родригес. Карапаз изостана от преследвачите, за да изчака своя съотборник Родригез и да му помага в заключителните километри от изкачването.

Отпред, Солер увеличаваше преднината си пред най-преките си съперници. Аренсман полагаше най-големи усилия да задържи Солер на преодолима дистанция, двамата бяха разделяни от около 40 секунди на 12км от върха. Евенепул беше подкрепен от своя съотборник Луис Верваке, който беше върнат от бегълската група, за да помогне на лидера си. Този план обаче не успя, защото екшънът за генералното класиране започна и Верваке бързо беше “изръсен”.

Първият осмелил се да атакува беше специалистът в такива дълги изкачвания – Мигел Анхе Лопес, който дори е печелил тук през 2017-та. Колумбиецът ускори мощно при оставащи 10 километра като първоначално остана сам, но малко по-нагоре Енрик Мас се присъедини към него. Двамата постепенно се отдалечиха на близо половин минута от Евенепул и Роглич.

Тимен Аренсман също реши, че е време да атакува 7 километра преди финала. Той успя да застигне и задмине Солер, но трябваше да продължи да натиска, ако искаше да завърши пред Мас и Лопес, които тогава бяха на минута и 20” зад него.

Нидерландецът нямаше никакви проблеми в последните 7 километра и заслужено стигна до етапния триумф. Енрик Мас и Мигел Анхе Лопес финишираха втори и трети, а Джей Вайн успя да се добере до четвъртата позиция, с което да вземе още точки в класирането за катерачи и почти да си гарантира Фланелката на сини точки.

Роглич също атакува на 1,5км от финала, той успя да се дистанцира от Евенепул и прекоси линията 15 секунди преди белгиеца. Така ралзиката между двамата преди решителната трета седмица вече е 1’34”.

Следва почивен ден, след който колоездачите ги очаква етап 16, с дължина от 189 километра и нито една височина по трасето, етапът предразполага за спринтьорска битка на финала, но в заключителната седмица на големите обиколки няма нищо сигурно.

Класиране в етап 15:

  1. Thymen Arensman (Ned) Team DSM

04h17’17”

  1. Enric Mas (Esp) Movistar

+1’23”

  1. Miguel Ángel López (Esp) Astana Qazaqstan

+1’25”

  1. Jay Vine (Aus) Alpecin-Deceunink

+1’30”

  1. Primož Roglič (Slo) Jumbo Visma

+1’44”

  1. Ben O’Connor (Aus) AG2R Citroen

st

  1. Juan Ayuso (Esp) UAE Team Emirates

+1’55”

  1. Jai Hindley (Aus) Bora-Hansgrohe

st

  1. Louis Meintjes (Rsa) Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux

st

  1. Remco Evenepoel (Bel) Quick-Step Alpha Vinyl

+1’59”

Генерално класиране след етап 15:

  1. Remco Evenepoel (Bel) Quick-Step Alpha Vinyl

56h40’49”

  1. Primož Roglič (Slo) Jumbo Visma

+1’34”

  1. Enric Mas (Esp) Movistar

+2’01”

  1. Juan Ayuso (Esp) UAE Team Emirates

+4’49”

  1. Carlos Rodríguez (Esp) Ineos Grenadiers

+5’16”

  1. Miguel Ángel López (Esp) Astana Qazaqstan

+5’24”

  1. João Almeida (Por) UAE Team Emirates

+7’00”

  1. Thymen Arensman (Ned) Team DSM

+7’05”

  1. Ben O’Connor (Aus) AG2R Citroen

+8’57”

  1. Jai Hindley (Aus) Bora-Hansgrohe

+11’36”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.