Ван Аерт разби конкуренцията и на часовника в “Тур дьо Франс”

Ваут Ван Аерт (Jumbo-Visma) спечели етап 20 от Обиколката на Франция по колоездене, който беше индивидуално бягане по часовник.

Победното време на белгиеца за 40,7-километровото трасе беше 47 минути и 59 секунди. Това беше общо шеста етапна победа в този “Тур” и трета поредна такава за тима на “Jumbo-Visma”, след като Йонас Вингегор взе 18-ия, а Кристоф Лапорт 19-ия етап.

Съотборникът на Ван Аерт – Йонас Вингегор (Jumbo-Visma) защити по перфектен начин Жълтата си фланелка (за лидер в състезанието) и завърши втори на часовника с 19 секунди по-бавно време от това на белгиеца. Неговият най-голям съперник през цялата обиколка – Тадей Погачар (UAE Team Emirates) финишира с трети резултат, 8 секунди по-бавен от този на датчанина. Третият в генералното класиране – Герант Томас (Ineos Grenadiers) също направи геройски часовник, но остана четвърти с време от 48’31”.

Етап 20 беше дълго 40,7-километрово бягане по часовник от “Lacapelle-Marival” до “Rocamadour” и последният ден, в който можеше да се получат размествания в генералното класиране. Профилът на часовника не криеше големи изненади, колоездачите се движеха по предимно равнинни, на места технични и ветровити пътища, но в заключителната част, те трябваше да се справят и с две къси, но доста коварни изкачвания.

На 35-я километър от маршрута, състезателите навлизаха в първата от двете скачалки, които трябваше да преодолеят – “Côte de Magès” (1,6км 4,7%). Следващата такава – “Côte de L’Hospitalet” (1,5км 7,8км), започваше на 39-я километър и приключваше само 300 метра преди финалната линия. По трасето имаше цели три междинни времеви контроли, което значеше, че можеше да следим изкъсо разликите между състезателите. Първата от тях беше в “Aynac” на 10,6 километра след старта, следващата в “Gramat” на 22,1км и последната такава беше поставена в “Couzou” на 32,6км след стартовата рампа.

Първият колоездач, който записа по-сериозно време на финалната линия беше Микел Бйерг (UAE Team Emirates). Датчанинът, който е трикратен световен шампион в тази дисциплина финишира за 50’22,25” и със средна скорост от 48,5км/ч, което го постави на горещия стол на временен лидер.

Бйерг поседя дълго време там, но трябваше да стане, когато Филипо Гана (Ineos Grenadiers) прекоси финала. Двукратният световен шампион на чаосвника смаза времето на Бйерг, той записа резултат от 48’41” и беше първият, който финишира със средна скорост от над 50км/ч – 50,1. Изглеждаше така, сякаш времето на Гана ще бъде достатъчно за етапната победа, но имаше няколко колоездачи, които не бяха съгласни с това.

Изненадващият победител от първия етап, който също беше часовник, но доста по-къс – Ив Лампаерт (QuickStep-Alpha Vinyl) не можа да повтори постижението си. Личеше си, че това трасе не пасва на спецификите на белгиеца и той финишира с резултат повече от 7 минути по-бавен от този на победителя Ван Аерт. Друг колоездач, който беше сочен за един от претендентите за спечелване на етапа, но също не се представи на ниво, беше Щефан Бисегер (EF Education-EasyPost). Швейцарецът тръгна добре, но почучи механичен проблем с велосипеда и трябваше да спира, за да го смени, което доведе до твърде голяма загуба на време, като това на практика лиши Бисегер от шанс за добро класиране.

Фред Райт (Bahrain Victorious) продължи със солидното си представяне по време на цялата обиколка и в този предпоследен етап. Британецът премина през първата междинна контрола със секунда по-бързо време от това на Гана. В крайна сметка, Райт не можеше да продължи да поддържа темпото на масивния италианец и на финала изостана с 50 секунди от него, което му отреди 3-ти резултат във временното класиране.

Европейският шампион Щефан Кюнг (Groupama-FDJ) се движеше добре в началото, но започна да губи време с напредването на километрите. Личеше си, че швейцарецът е твърде уморен от изтощителните три седмици по френските шосета и не можеше да покаже всичко, на което е способен. Той завърши на временното шесто място, но следваха колоездачи, които щяха да подобрят с много неговото постижение.

Бауке Молема (Trek-Segafredo) показа, че националната му титла на Нидерландия в тази дисциплина не е била случайна. Той се движеше малко зад времето на Гана през първите две междинни контроли, но в заключителната част беше загубил доста и спря хронометрите на 49’21”, 40 секунди зад италианеца, което го нареди на временната втора позиция.

Ван Аерт премина втората времева контрола на 22-ия км с 24 секунди по-бърз резултат от този на Гана, което значеше, че слага повече от секунда на километър на временния лидер. Тази тенденция се запази и до финала, белгиецът подобри времето на световният шампион с цели 42 секунди и беше единственият, който измина трасето за под 48 минути – 47’59,83” със средна скорост от 50,9км/ч.

Дойде време за битката в топ 10 на генералното класиране. Давид Годю (Groupama-FDJ) записа солиден резултат предвид своите възможности в тази дисциплина и се бетонира на четвърто място в общото подреждане. Александър Власов (Bora-Hansgrohe)  успя да прескочи цели две места напред, руснакът записа много по-добро време от тези на Найро Кинтана (Arkea-Samsic) и Луйс Мейнтийс (Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux). Кинтана загуби петото си място от Власов и отиде шести, докато Мейнтийс беше прескочен още и от Ромен Барде (Team DSM) и се свлече до осмата позиция.

И макар преднината на Ван Аерт да беше твърде голяма, той не можеше да бъде сигурен в етапната си победа, тъй като по трасето още не бяха минали първите трима в генералното класиране. Всички те потеглиха ударно, Герант Томас изоставаше само със секунда от Ван Аерт на първата контрола, Тадей Погачар пък беше с една секунда по-бърз там, а съотборникът му Йонас Вингегор разби времето му с цели 7”. Британецът продължи с доброто си каране и на последната контрола беше със само 3,6сек по-бавен от лидера, но в заключителната част загуби твърде много и финишира на времената втора позиция за 48’31”. Тадей Погачар изоставаше на 20 секунди при последното измерване по трасето, като до финалът загуби още 7, което му отреди второто място с 48’26”. Йонас Вингегор запази седемте си секунди аванс и на втората контрола, но на третата водеше със само 1,3сек пред Ван Аерт. Той за малко не изпусна един от завоите по спускането след първата височина, което го накара да бъде по-внимателен и леко намали. Датчанинът дори спря да върти педалите в последните 200 метра, знаеки че вече си е подсигурил генералната победа в “Тура”. Той спря хронометрите за време 19 секунди по-бавно от това на Ван Аерт, който го чакаше веднага след финалната линия, за да го поздрави.

Двамата избухнаха в сълзи, защото беше ясно, че Вингегор е новия победител в “Тур Дьо Франс”, защото последният 21-ви етап е параден и там разлики за генералното класиране няма. Всички носители на фланелките са ясни, остана ни да разберем обаче кой ще спечели “Неофициалното световно първенство на спринтьорите”, както много хора обичат да наричат 21-я етап от “Обиколката на Франция”.

 Класиране в етап 20:

  1. Wout van Aert (Bel) Jumbo-Visma

47’59,86”

  1. Jonas Vingegaard (Den) Jumbo-Visma

+19s

  1. Tadej Pogačar (Slo) UAE Team Emirates

+27s

  1. Geraint Thomas (GBR) Ineos Grenadiers

+32s

  1. Filippo Ganna (Ita) Ineos Grenadiers

+42s

  1. Bauke Mollema (Ned) Trek-Segafredo

+1’22”

  1. Mattia Cattaneo (Ita) QuickStep-Alpha Vinyl

+1’25”

  1. Fred Wright (GBR) Bahrain Victorious

+1’32”

  1. Maximilian Schachmann (Ger) Bora-Hansgrohe

+1’37”

  1. Jan Tratnik (Slo) Bahrain Victorious

+1’48”

 Генерално класиране след етап 20:

  1. Jonas Vingegaard (Den) Jumbo-Visma

76h33’57”

  1. Tadej Pogačar (Slo) UAE Team Emirates

+3’34”

  1. Geraint Thomas (GBr) Ineos Grenadiers

+8’13”

  1. David Gaudu (Fra) Groupama-FDJ

+13’56”

  1. Aleksandr Vlasov (Rus) Bora-Hansgrohe

+16’37”

  1. Nairo Quintana (Col) Arkea-Samsic

+17’24”

  1. Romain Bardet (Fra) Team DSM

+19’02”

  1. Louis Meintjes (RSA) Intermarché–Wanty–Gobert Matériaux

+19’12”

  1. Aleksey Lutsenko (Kaz) Astana Qazaqstan

+23’47”

  1. Adam Yates (GBR) Ineos Grenadiers

+25’43”

Автор: Иван Андреев

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.