“Тур Дьо Франс” 2022: Триумф за Нилсен и прекъсване на десетия етап заради протест

Magnus Cort
Magnus Cort

Магнус Корт Нилсен (EF Education-Easypost) спечели десетия етап от “Обиколката на Франция” след като беше част от голяма отксъснала се група, a на финалът победи Ник Шулц (Team BikeExchange-Jayco) с фотофиниш.

Денят беше белязан и от спиране на всички състезатели 36 километра преди края, заради протестиращи, който бяха легнали на трасето и препречваха пътят на колоездачите.

 Етапът беше доминиран от избягала група, която наброяваше цели 25 колоездачи. Те спечелиха толкова време пред “пелотона”, че Ленард Кемна (Bora-Hansgrohe), който беше 21-ви преди началото на днешния етап, успя да се изкачи до второ място в генералното класиране след финала. Групата се разпокъса на парчета във финалните километри, но все пак се стигна до групов спринт, който Луис Леон Санчес (Bahrain-Victorious) поведе, но в последните 100 метра беше разминат от Корт и Шулц.

 Носителят на Жълтата фланелка (за лидер в състезанието) Тадей Погачар премина безпроблемно през трасето и запази първата си позиция в генералното класиране. Неговият аванс обаче вече е само 11 секунди пред Ленард Кемна, който финишира на цели 8 минути и 32 секунди преди Погачар и направи огромен скок с общото подреждане. Това по никакъв начин не притеснява тимът на “UAE team Emirates”, но те бяха принудени да се справят с други трудности, тъй като Джоржд Бенет беше дал положителен тест за Ковид 19 и се наложи да напусне състезанието. Това е вторият колоездач на “Емирствата”, който преустановява участието си в “Тура”, което означаваше, че Погачар остава със само петима съотборници.

 Десетият етап дойде след почивен ден за колоездачите и бележеше началото на една много трудна и непредвидима втора седмица в надпреварата. Трасето беше дълго 148,1км от Морзин до Межев, положителната денивелация от 2400 метра включваше 4 категоризирани височини, като последната от тях – “Montée de I’altiport de Megève” беше с дължина от 19,2км и среден наклон над 4%.

 Стартът беше даден в участък на спускане, което доведе до много висока скорост още от самото начало. Мнозина колоездачи правеха опити да се откъснат напред, но всички те бяха застигани на бърз ход.

 Първото изкачване за деня “Côte de Chevenoz”, дойде само 24 километра след старта. Там Пиер Латур (TotalEnergies) премина първи и взе единствената точка, която се полагаше на височината от четвърта категория. След това отново започнаха да валят атаки, но скоростта, с която се движеха в основната група беше над 50км/ч, което на практика не оставяше никакъв шанс за откъсване напред.

 От “Ineos Grenadiers” бяха най-активни в опитите си да организират отксъснала се група. Те пробваха всякакви варианти с различни колоездачи, сред които Филипо Гана, Дилън Ван Барле и дори Том Пидкок, който се намираше в топ 10 на генералното класиране и просто нямаше как да бъде оставен да замине напред.

 Следваха няколко некатегоризирани изкачвания, по които действията в колоната продължаваха да бъдат хаотични. 65 километра след началото, три групи успяха да се откъснат пред колоната и в последствие да се обединят в една голяма и най-накрая да сформират откъсването на деня.

 Сред голямата отксънала се група, изпъкваха имената на колоездачи като Филипо Гана и Дилън Ван Барле от тима на “Ineos Grenadiers”, Ленард Кемна (Bora-Hansgrohe), Кристоф Лапорт (Jumbo-Visma), Алберто Бетиол и Магнус Корт Нилсен от “EF Education Easypost”, Филип Жилбер (Lotto Soudal), Йон Изагире (Cofidis), Луис Леон Санчес (Bahrain-Victorious) и Мадс Педерсен (Trek-Segafredo).

 Авансът на бегълците растеше главоломно, тъй като в групата на Жълтата фланелка никой отбор не работеше за догонването им. Филипо Гана налагаше темпо, с което да се опита да “изръси” част от конкурентите на Ван Барле за етапната победа. Скоро обаче последва атака от страна на Алберто Бетиол, който се откъсна и продължи в солова езда 45 километра преди финала.

 Непредвидена ситуация се получи на 36 километра преди финалната линия, когато се наложи състезанието да бъде неутрализирано. Протестанти бяха легнали и завързани на пътя, което в допълнение с димките, които бяха пуснали, възпрепятстваше преминаването на колоездачите. Всички състезатели бяха спрени по местата си, за да може разликите да бъдат запазени. Длъжностните лица се заеха скорострелно с решаването на проблема и след около 15-20 минути успяха да премахнат протестантите от трасето.

 След подновяването на надпреварата, Бетиол продължи да натиска сам в челото, като 25 километра преди края неговият аванс пред преследвачите му възлизаше на половин минута. В основната група бяха забавили дори още и разликата спрямо водещият италианец беше достигнала до 8’30”. Не след дълго, изоставането на “пелотона” надскочи деветте минути, което постави Ленард Кемна на виртуалната първа позиция в класирането.

 В подножието на 19-километровото изкачване до Межев, преднината на Бетиол беше малко над 40 секунди. От тимът на “Емирствата” изглеждаше, че искат да предадът Жълтото трико на някой друг отбор преди двата супер тежки етапа в Алпите, точно затова се грижеха тяхното изоставане да нарастне още повече.

 В групата на преследвачите, атаките не спираха, като постоянно се получаваха разкъсвания, а после и нови събирания. На 11 километра преди финалната линия, оцелелите в тази група застигнаха Бетиол, който обаче реши да ги изненада и атакува веднага след като го хванаха. Кемна беше този, който полагаше най-големи усилия да догони Бетиол, както и разликата спрямо “пелотона” да нараства, защото виждаше реален шанс да облече Жълтото трико. След няколко минути италианецът отново беше застигнат, този път обаче за постоянно.

 Луис Леон Санчес направи силно ускорение 6 километра преди края, което никой друг не последва и така 38-годишният ветеран се извиси сам нагоре. Отзад, неговият съотборник Фред Райт (Bahrain-Victorious) се стараеше да потуши всички опити за догонване, с което да помогне на Санчес да увеличи преднината си, която на 4 километра от финала достигна 20 секунди.

 Матео Йоргенсон (Movistar) успя да се измъкне от капаните на Фред Райт и се впусна в догонване на водача. Ник Шулц също се присъедини към него на бърз ход, а след малко това направиха и Ван Барле и Магнус Корт. Санчес видя, че ще бъде хванат и намали скоростта си след върха на височината, за да събере малко енергия за очертаващият се финален спринт.

 С навлизане в последният километър, Дилън Ван Барле реши да изненада всички и атакува рано преди линията. Той отвори малка разлика, която обаче не успя да задържи и скоро действията му бяха туширани. Санчес започна да спринтира на 250 метра от финала, но много бързо беше изпреварен от Ник Шулц и след това от Магнус Корт. Двамата се движеха рамо до рамо към финалната линия и не се видя с просто око кой преминава от там пръв. След преразглеждане на фотофиниша обаче, стана ясно, че Магнус Корт печели етапната победа.

 Междувренно, зад екшънът и спора в откъсването, в основната група скоростта също се беше покачила малко и те финишираха на 8’32” зад Кемна, което значеше, че германецът скача до второ място в генералното класиране, а Погачар запазва Жълтото трико с 11 секунди аванс.

 Следва етап 11, който ще бъде едно от най-тежките изпитания в тазгодишната “Обиколка на Франция”. Над 4000 метра положителна денивелация, две височини от висша категория, като първата от тях достига до над 2600 метра надморска височина. Предстои да видим, дали някой ще успее да оспори превъзходството на Тадей Погачар или словенецът още веднъж ще потвърди, че е най-добър.

 Класиране в етап 10:

1. Magnus Cort (Den) EF Education-EasyPost

+3h18’50”

2. Nick Schultz (Aus) BikeExchange-Jayco

st

3. Luis León Sánchez (Spa) Bahrain-Victorious

+7s

4. Matteo Jorgenson (USA) Movistar

+8s

5. Dylan van Baarle (Ned) Ineos Grenadiers

+10s

6. Georg Zimmerman (Ger) Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux

+15s

7. Benjamin Thomas (Fra) Cofidis

+18s

8. Andreas Leknessund (Nor) Team DSM

+20s

9. Fred Wright (GBr) Bahrain-Victorious

+22s

10. Lennard Kämna (Ger) Bora-Hansgrohe

st

Генерално класиране след етап 10:

1. Tadej Pogačar (Slo) UAE Team Emirates, in 37h11’28”

2. Lennard Kämna (Ger) Bora-Hansgrohe

+11s

3. Jonas Vingegaard (Den) Jumbo-Visma

+39s

4. Geraint Thomas (Gbr) Ineos Grenadiers

+1’17”

5. Adam Yates (Gbr) Ineos Grenadiers

+1’25”

6. David Gaudu (Fra) Groupama-FDJ

+1’38”

7. Romain Bardet (Fra) Team DSM

+1’39”

8. Tom Pidcock (Gbr) Ineos Grenadiers

+1’46”

9. Enric Mas (Esp) Movistar

+1’50”

10. Luis León Sánchez (Spa) Bahrain-Victorious

+1’55”

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.