“Тур Дьо Франс”: Исторически триумф за Марк Кавендиш

Марк Кавендиш (Deceuninck – Quick Step) спечели своята 34-та етапна победа в Обиколката на Франция, с което изравни рекорда на великия Еди Меркс, който датира от далечната 1976г.

Последните километри преди финала в Каркасон, бяха доста напрегнати, тъй като всички състезатели се бореха за челните позиции в групата. Кавендиш показа своята класа в последните метри и прекоси пръв финалната линия. Триумфът за Deceuninck – Quick Step беше дори още по-голям, заради второто място в етапа на Михал Морков, който е последният извеждач на Кавендиш. Яспер Филипсен (Alpecin-Fenix) отново остана трети в спринтьорски финал и все още търси своята първа етапна победа в “Тура”.

Днешният етап беше с дължина от 219,9км, което го прави вторият най-дълъг през тазгодишния “Тур”. Със старт в град Ним и финал в Каркасон, по трасето имаше само една категоризирана височина от 3-та категория. Все пак, имаше и няколко къси некатегоризирани изкачвания и силен страничен вятър, които можеха да объркат сметки на претендентите за етапен успех и генералното класиране.

След енергична битка през първите 30 километра от етапа, откъсване от трима души се утвърди отпред. В основната група бяха доволни да пуснат само трима колоездачи напред, тъй като така разликата лесно щеше да се контролира. Омер Голдщайн (Israel Start-Up Nation), Шон Бенет (Qhubeka NextHash) и Пиер Латур (Team TotalEnergies) бяха оставени пред основната група, в която отново Deceuninck – Quick Step и Alpecin-Fenix си поделяха работата.

Латур грабна единствената точка, която се даваше за единствената категоризирана трудност по маршрута, височината “Côte de Pic St-Loup”, която беше с дължина от 5,5км и 3,6% среден наклон. Изкачването беше преминато на 51км след старта, където тримата бегълци имаха аванс от близо 4 минути.

Средната част на етапа не предложи никаква драма, което не беше изненадващо, като се има предвид, че нямаше никакви изкачвания, както и че по това време, вятърът беше попътен за колоездачите.

Междинният спринт беше поставен почти на средата на трасето, на 104км след старта. Бегълците преминаха от там без да се атакуват, но в основната група се разяри борба за останалите точки за зелената фланелка (носена от най-добрия спринтьор). Сони Колбрели (Bahrain Victorious) премина пръв от основната група, следван от Майкъл Матюс (Team BikeExchange) и Яспер Филипсен.

След този кратък изблик на скорост, нещата отново се поуспокиха и помри нищо не се случи през следващите 40-ина километра до момента, в който момент Бенет реши да направи атака отпред на откъсването – въпреки че все още оставаха 60 километра до финала. Той обаче не можа да се измъкне от останалите двама и скоро след това Голдщайн и Латур върнаха услугата, като успяха да “изръсят” американеца от лидерската група. В същото време, Филип Жилбер (Lotto Soudal) реши да пробва атака от челото на “пелотона”, но бързо беше върнат обратно.

Хаосът отново сполетя основната група няколко километра по-късно, когато масова катастрофа се случи в  средата на групата, отнемайки няколко забележителни имена. Саймън Йейтс (Team BikeExchange) падна заедно със Серхио Игита (EF Education-Nippo) Насер Боани (Arkéa-Samsic), Тим Деклерк (Deceuninck-QuickStep), Ваут Пулс (Bahrain Victorious), Роджър Клуге (Lotto Soudal), Герант Томас (Ineos Grenadiers), Рафал Майка (UAE Team Emirates) и Сьорен Крах Андерсен (Team DSM) бяха част от пострадалите в падането.

По-късно се появи новината, че Йейтс и Клуге са били принудени да напуснат в резултат на катастрофата. За щастие, останалите участващи колоездачи са се качиха обратно на своите велосипеди и след доста бърза отборна работа успяха да се върнат в групата, тъй като и в “пелотонът” в крайна сметка намалиха, за да успеят изостаналите колоездачи да се върнат.

53км преди края, Голдщайн и Латур бяха прихванати, което сложи край на откъсването. Осем километра по-късно, Кентан Паше (B&B Hotels p / b KTM) реши да пробва индивидиуална атака и се откъсна еднолично начело. Французинът успя да създаде разлика от минута за кратко време, въпреки че не представляваше реална заплаха за спринтьорските отбори.

На 34 километра от финала, Ян Бакеланц (Intermarché-Wanty Gobert) тръгна в преследване на Паше, който беше в този момент 1:30 напред.

Ходът на белгиеца продължи само шест километра, преди той да бъде върнат. Паше все още беше начело, докато Deceuninck-QuickStep и Israel Start-Up Nation водеха групата зад него. EF Education-Nippo и Bora-Hansgrohe също се виждаха отпред като екипи, подготвени за последните метри до Каркасон.

Точно след като Паше беше хванат на 18км преди края, Ineos Grenadiers поеха челото ускорявайки значително темпото, когато вятърът нарастна. Поривите обаче не бяха достатъчно силни, за да предизвикат големи разкъсвания в “пелотона”, въпреки добрите усилия на британския отбор.

В рамките на последните 10 километра AG2R Citroën, Deceuninck-QuickStep, Bahrain Victorious и Education First Nippo се сменяха начело на групата.

Матия Катанео излезе най-отпред за Deceuninck-QuickStep в последните 3 километра. Белгийският отбор имаше трима извеждач и в последните 1500 метра, което е оказа предостатъчно за поредният успех на Марк Кавендиш, който ускори в последните метри, за да грабне тази историческа победа.

В генералното класиране нямаше размествания. Фаворитите гледат към уикенда и двата предстоящи планински етапа в Пиринеите.

Топ 10 след етап 13:

1 Mark Cavendish (GBr) Deceuninck-QuickStep 05:04:29

2 Michael Mørkøv (Den) Deceuninck-QuickStep

3 Jasper Philipsen (Bel) Alpecin-Fenix

4 Ivan Garcia Cortina (Spa) Movistar Team

5 Danny van Poppel (Ned) Intermarché-Wanty-Gobert Matériaux

6 Alex Aranburu Deba (Spa) Astana-Premier Tech

7 Christophe Laporte (Fra) Cofidis

8 André Greipel (Ger) Israel Start-up Nation

9 Magnus Cort (Den) EF Education-Nippo

10 Jasper Stuyven (Bel) Trek-Segafredo

Генерално класиране след етап 13:

1 Tadej Pogacar (Slo) UAE Team Emirates 52:27:12

2 Rigoberto Uran (Col) EF Education-Nippo 00:05:18

3 Jonas Vingegaard (Den) Jumbo-Visma 00:05:32

4 Richard Carapaz (Ecu) Ineos Grenadiers 00:05:33

5 Ben O’Connor (Aus) AG2R Citroën Team 00:05:58

6 Wilco Kelderman (Ned) Bora-Hansgrohe 00:06:16

7 Alexey Lutsenko (Kaz) Astana-Premier Tech 00:06:30

8 Enric Mas Nicolau (Spa) Movistar Team 00:07:11

9 Guillaume Martin (Fra) Cofidis 00:09:29

10 Pello Bilbao Lopez De Armentia (Spa) Bahrain Victorious 00:10:28

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.