Джино Мадер се поздрави с успех в шестия етап от Обиколката на Италия, а Бернал и Евенепул показаха по-добра форма по изкачването от Саймън Йейтс. Алесандро Де Марки беше един от големите губещи днес, след голямо изоставене и загуба на лидерската фланелка.
Днешният ден бележи първата дълга височина в тазгодишното “Джиро”. Етапът беше с общо 3627 метра положителна денивелация и финално изкачване до Сан Джакомо над град Асколи Пичено.
След дълга неутрална зона 160-километровият етап започна с рязко некатегоризирано изкачване от самото начало – и в групата имаше вълна от бурни движения. Джовани Карбоун (Bardiani-CSF), Реми Рохас (Cofidis) и Джино Мадер (Bahrain-Victorious) бяха сред ранните бегълци, докато хора като Харм Ванхуке (Lotto-Soudal) също изглеждаха мотивирани да се включат.
Последва доста объркваща ситуация в състезанието, след като голяма група се формира, преминавайки през кратката начална височина. Основната група се разпростря по спускането, в следствие на което се бяха образували многобройни по-малки групи, които се опитваха да се присъединят към откъсналите се състезатели, сред които беше и Петер Саган (Bora-Hansgrohe). Той беше мотивиран заради ранния междинен спринт в Пиеве Торина. От Israel StartUp Nation задаваха темпото в основната група, с цел да предпазят Алесандро Де Марки, който беше и с Розовата фланелка (носена от лидера в състезанието) през този етап.
135км преди финала, група от 5 състезатели се откъснаха окончателно от основната група. Това бяха Джино Мадер и Матей Мохорич от Bahrain Victorious, Саймън Гулиелми (Groupama-FDJ), Джими Янсенс (Alpecin-Fenix) и и Дарио Каталдо (Movistar). Следващият, който успя да се закачи за водещата група, беше италианецът Симоне Раванели (Androni Giocattoli-Sidermec). Отзад Бауке Молема (Трек-Сегафредо) и Джефри Бушар (Ag2R-Citroen) се опитваха също да се присъединят към бегълците, докато разликата все още беше малка.
122км преди финала, Молема и Бушар все още се опитваха да застигнат откъсналата се шестица. Те се намираха на 25 секунди, докато в основата група бяха изостанали на 3’40” зад бегълците. По второто от двете некатегоризирани изкачвания, които предхождаха междинния спринт, все още нямаше застигане от страна на двамата преследвачи. 112км до финала, те все още се намираха на 35” зад челната група.
104км преди финала, Бушар и Молема най-накрая се присъединиха към откъсналата се група, така вече имахме група от осем колоездачи начело. Основната група изоставаше на около 5 минути по това време. Малко след това започна да вали силен дъжд, който можеше да помогне на бегълците да поддържат своя аванс – 5’10”, 98км преди края.
Дъджът спря, докато осемте лидери се движеха към подножието на първата категоризирана височина за деня. На 90км преди финала, 4’50” разделяха двете групи по трасето. Колоездачите навлезнаха в първото изкачване, което щеше да тества краката на фаворитите. Дългата 10,4км височина със 7,4% среден наклон, не поднесе разкъсвания и нови разлики между бегълците и основната група. Французинът Джефри Бушар успя да се изкачи пръв на височината, с което временно да излезе начело в класирането за катерачи.
68км преди края, от Ineos задаваха темпото по спускането, като Филипо Гана беше начело на основната група. Карането на Гана доведе до голямо разделение на “пелотона”, тъй като около 40 състезатели бяха откъснати от челото на основата група. Това показа колко опасни могат да бъдат тежките метеорологични условия. Алесандро Де Марки беше сред колоездачите, които останаха във втората половина на разделението, причинено от Ineos, розовата фланелка се оказа във втората група, заедно със Саган, на около 30 секунди зад първата част от групата. От Ineos намалиха и изоставането от осемте избягали до три минути. Те се приближаваха към подножието на следващото изкачване.
Матей Мохорич се изкачи пръв на върха, за да вземе най-големия комплект точки (пред Каталдо, Мадар и Молема) на дългата 4,8км (7,4%) височина. Групата вече беше на само 2’20” зад лидерите, а Доменико Поцовиво (Qhubeka-ASSOS) също се оказа от губещата страна на основната група и започна за изостава от останалите фаворити за генералното класиране. Именно двамата ездачи от Bahrain – Мадер и Мохорич водеха по спускането, следвани от Молема и Каталдо. Междувременно, Джулио Чиконе от Trek-Segafredo беше избягал от първия “пелотон” заедно с Алберто Бетиол (EF Education-Nippo) и Ромен Барде от Team DSM. Те откриха малка разлика в групата фаворити, ръководена от Ineos.
42км преди края, групата на Поцовиво и Де Марки, вече беше на над 2 минути изоставане от основната група, така вече задържането на розовата фланелка беше невъзможно за италианеца. Пълен хаос цареше по дългото и постепенно спускане до последното изкачване на Асколи Пичено. Гана и Кастровиехо продъжаваха да се сменят в челото на групата. Оказа се наистина завладяващ етап, тъй като тези изкачвания и дъждът почти не спираха.
Ineos Grenadiers продължаваха да карат с бързо темпо отпред на групата, докато километрите до края намаляваха, а изоставането от бегълците, стоеше непроменено.
В последните 15 километра, дойде ред и на финалното изкачване, което беше с дължина от 15,6км и малко над 6% среден наклон. Мохорич беше първият от бегълците, който се оттегли назад. Словенецът дълго време задаваше темпото, с което да помогне на своя съотборник Джино Мадер. Джордж Бенет (Jumbo-Visma), беше един от първите фаворите за генералното класиране, който започна да губи време по изкачването. Новозеландецът започна да изостава на 10км преди финала.
Темпото не беше особено високо, като така стана ясно, че днес едва ли ще има големи разлики в генералното класиране. Тримата лидери имаха 1’35” пред групата на фаворитите, 6 километра преди финала.
3,5км преди края, Джино Мадер атакува от челото. Младият швейцарец откри малка разлика между него и Каталдо и Молема, докато преднината им пред групата беше около минута. Първият ход от групата на фаворитите дойде от Дани Мартинес от Ineos Grenadiers. Той задмина Молема и Каталдо, но Мадер все още имаше 45 секунди аванс.
Дойде ред и на Еган Бернал да атакува, Евенепул веднага реагира, както и Дан Мартин, Чиконе и Билбао, но не и Саймън Йейтс. Само 35 секунди бяха останали Джино Мадер, докато преминаваше под знамето за последния километър. И все пак, тези секунди се оказаха достатъчни за Мадер, за да грабне своята втора професионална победа. Бернал остана втори, пред Дан Мартин и Ремко Евенепул.
След времето, което Де Марки загуби днес, Атила Валтер (Groupama-FDJ) е новият лидер в състезанието. 22-годишният унгарец е на 11 секунди пред белгийския дебютант Евенепул и на 16 пред Бернал.